Jaký byl náš víkend na Finále Plzeň?

V pátek odpoledne balíme v práci saky paky a sedáme s Bridget a Máťou do auta směr Plzeň. V Plzni se totiž tento víkend (přesněji týden od 20. – 26. dubna) koná 30. ročník filmového festivalu české tvorby Finále Plzeň. Johni se od jeho prvního zážitku ve Varech považuje za milovníka filmových festivalů a festivalové nálady, tak i proto jsme nakonec vyměnili už půl roku zamluvený hotýlek v Krumlově za kulturní víkend. Já se těšila na české filmy, hotelovou snídani, dortík v plzeňské Frenchie a na setkání s paní pořadatelkou Evou Veruňkovou Košařovou, která do festivalu vkládá svoje srdce, a kterou vždycky tak ráda vidím.

V pátek večer jsme kluky vytáhly na burgery a cestou na večeři jsme v hotelovém lobby doslova narazili na Standu Gálika. Standa Gálik je tak trochu obyčejně neobyčejný mladý muž, o kterém jste už určitě slyšeli. Standa dokázal ještě při škola vybudovat úspěšnou firmu, dostat se do Forbesu 30 pod 30 a okouzlit všechny, kteří se s ním potkají. Že svět je jedna velká náhoda potvrdilo to, že jsme na sebe právě před pár dny podobně narazili na sociálních sítích. Já jeho účet označila v letadle do Norska, když jsem četla a vyfotila jeho knihu Jak jsem stopoval letadlo a on začal sledovat ten můj příběh. V knize píše právě o tom jeho bláznivém nápadu stopovat a cestovat po světě zadarmo a dozvědět se, co pro úspěšné lidi znamená šťastný život a jak pomáhají tomu, aby byl svět lepším místem. A opravdu si i několikrát stopnul soukromé letadlo a přespával na místech, o kterých se nám může jenom zdát. Jestli jste knihu ještě nečetli, myslím, že by se právě vám mohla líbit.
Když jsem pročítala pár stránek knížky, říkala jsem si, že s tímhle Standou bych se někdy chtěla potkat. No a vidíte to. Pár dní na to, když jsme se vydávali s Bridget a klukama na burger, jsme se potkali úplnou náhodou v Plzni a šli na pivo. Teda já na limonádu. A bylo to prima. Ze Standy totiž sršela obrovská energie a charizma a já pochopila, že jestli někdo může projet svět a přespávat u velkých ryb doma, může to být právě on. O Standovi si můžete přečíst článek třeba v Reflexu TADY.

V sobotu ráno jsme si dali hotelovou snídani a vyrazili na první film Festivalu. Na jediný norský film, ve kterém byly stopy české kinematografie. Byl to film s názvem Údolí rytířů: Kouzelné Vánoce a částečně se natáčel i v lesích České republiky. V kinosále nás bylo pět a bylo to roztomile komorní. Staré kino s dřevěnými vrzajícími židlemi mi připomínalo kino Ořechovka, kam jsme chodili jako děti. Film by dost dobře mohl být norskou vánoční klasikou. Měl nádhernou hudbu, vtipně si pohráli s norskými dialekty, akorát konec příběhu byl možná tak trochu přitažený za vlasy.

Před druhým filmem jsme měli dobrou půlhodinku a mě si vytáhli po dlouhé době na interview pro Festivalové noviny. Úplně si nejsem jistá, jestli bych nějaká další interview měla v těhotenství vůbec dělat. Přijde mi, že u některých otázek jsem v jakémsi těhotenském oparu, vypadávají mi vhodná slova a u otázek ohledně našeho syna (to bylo snad poprvé, kdy někdo o mimi mluvil jako o mém synovi…) mi div neukápla slza. A to ještě není ani na světě… Bridget mi koupila mangovo-banánový shake a roztomile se vyptávala (jako vždycky :), na co se mě ptali a co jsem jim řekla.

Vyfotili jsme se u stěny, já vyžahla shake a sedli jsme si do úplně plného kina. Tušili jsme, že Anthropoid je jedním z těch Filmů s velkým „F“. Snímek vychází ze skutečného příběhu vojenské operace atentátu na Heydricha. A neostýchám se napsat, že je to jeden z nejlepších historických/válečných filmů, který jsem kdy viděla. Vedle Cilliana Murphyho (Josef Gabčík), Jamieho Dornana (Jan Kubiš) v něm hraje i Aňa Geislerová a náš kamarád Matouš Brichcín. Ten tam hraje jednoho z kaskadérů. Nebudu vám prozrazovat víc, než že z filmu budete mít husí kůži a pocit, že jste složili další díl skládačky jedné z nejdůležitějších historických událostí.

Film Anthropoid si určitě nenechte ujít.

Třetím filmem dne byla Učitelka od režiséra Jana Hřebejka. A to byl, dámy a pánové, další film, který prostě musíte vidět. Snímek se odehrává v šedesátých letech na základní škole na Slovensku. Zdánlivě empatická a milá učitelka, využívá rodiče svých žáků. Někteří ji pečou bábovky, jiní opravují pračku, další ji chodí nakupovat, nebo vozí léky. Asi si umíte domyslet, jaké peklo prožívají žáci těch, kteří se jí rozhodnout do toho jejího zadku nevlézt.

Film Učitelka česko-slovenské koprodukce doporučuji všema deseti.

Večer jsme si dali v Lokále českou klasiku a rozloučili se s Bridget a Máťou, kteří už museli do Prahy. My si druhý den ráno dali tréninkový dýchánek, pak snídani a vyrazili do industriálního DEPA2015 na film Rino – Příběh špiona. Film Rino je dokumentární film o tajném agentovi Karlovi Köcherovi. Je to silný film, ze kterého vás bude mrazit. Industriální prostředí DEPA tomu navodilo vhodnou atmosféru a kdybychom mohli, určitě bychom na festivalu zůstali až do konce.

Viděli jste některý ze zmíněných filmů?

A jak působil na vás?

Jestli máte cestu kolem Plzně, nebo si chcete jen tak užít kulturní večer, určitě se na festival vydejte, bude se vám tam líbit. A my ještě jednou moc děkujeme za milé pozvání. a už se těšíme na další ročník.

Krásný den!

View all comments
Hádej Matildo
7 let před

Závidím to malé krásné a vysportované těhotenské bříško 🙂 To je sakra rozdíl od toho mého 😀 Krásné fotky, jako vždy. Napadá mě – na fotkách působíte oba s manželem oba takoví drobní, kolik měříte? 😀 Dotěrná otázka, já vím, ale nemůžu si pomoct 🙂 Krásný den! L.

Reply to  Hádej Matildo

No, já už si začínám připadat jako slon. Moc děkuju 🙂 Je to hodně i o šatech a správné póze. Jinak jsme oba prckové – gymnasti a ani jeden nemáme víc než 170cm :))

Krásný den i vám 🙂

6 let před

Film Učitelka je super, opravdu stojí za vidění, souhlasím! Jestli slzíš teď, když někdo mluví o tvém synovi, připrav se na to, že po porodu, až bude TVŮJ syn na světě, tě rozpláče každý pohled na něj, každé jeho protáhnutí, mávnutí ručkou a každý zvuk, co vydá. A až poprvé řekneš někde veřejně "můj syn", bude to znít neskutečně a budeš strašně moc pyšná!

O tom nepochybuji 🙂 A už se na to ohromně těším!! 🙂

Krásný večer

6 let před

Na Anthropoid som bola už davnesie a tiez sa mi velmi pacil, bol skvělý. Učitelku by som chcela vidiet. 🙂 Sluší ti to mamicka. 🙂

Tereza In Oslo

Moc děkuju, Simčo 🙂 Učitelka je zase jiného rázu, ale stojí za to. Tak jsem zvědavá, jak se Ti bude líbit.

Hezký večer

6 let před

Jéé, moje krásná Plzeň, můj domov:)
Moc vám to sluší Terez, škoda,že jsem na Finále nebyla, třeba jsme se tam mohly potkat.
Opatrujte se,
Petra z Plzně:)

Reply to  Anonymní

Máte to tam krásný a máme to v Plzni moc rádi 🙂
Tak třeba někdy příště 🙂

hezký večer

6 let před

Viděla jsem Učitelku a musím říct, že jsem po celou dobu měla neskutečný vztek. Rozhodně stojí za podívání.

Amelie

Mooc ti to sluší.

Podobné články
Would love your thoughts, please comment.x